Driekwart scholen toch naar Londen, Parijs en Berlijn

Publicatiedatum: 20-02-2018 09:00

Ondanks de aanslagen in Londen, Parijs en Berlijn koos driekwart van de scholen die op schoolreisjes naar het buitenland gaan, toch voor deze steden in de afgelopen 2 jaar. Op 68% van de scholen was er discussie over de reisbestemming.

Dat blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies onder 217 directeuren in het voortgezet onderwijs. Een kwart van de scholen heeft de bestemming gewijzigd vanwege aanslagen of terreurdreiging. Londen, Parijs en Berlijn werden het vaakst geschrapt, maar zijn desondanks nog steeds de populairste bestemmingen.

Rapportage Buitenlandse reizen in het voortgezet onderwijs

Praag als alternatief

Praag blijkt voor een aantal scholen een goed alternatief te zijn. Scholengemeenschap Winkler Prins in Veendam boekte vorig voorjaar de excursie naar Parijs om naar Praag. “We zochten een plek die minder prominent op de lijst met terroristenbestemmingen stonden. Maar de plek moest ook betaalbaar zijn, niet te ver weg en er moesten genoeg leerzame, culturele plekken zijn voor de leerlingen”, zegt bestuurder Ferdinand Vinke in het AD.

De helft van de schooldirecteuren geeft aan dat leerlingen van hun ouders niet mee mogen naar een specifieke buitenlandse bestemming vanwege terreurdreiging. In de meeste gevallen komt dat een enkele keer voor. De school biedt dan bijvoorbeeld een alternatief (thuisblijf-)programma aan of laat leerlingen kiezen voor een andere reis.

Wijs op reis

Voor veel scholen is het een issue hoe ze veilig op pad kunnen gaan. Stichting School & Veiligheid wordt hierover regelmatig benaderd. Dat was aanleiding om de webpagina ‘Wijs op reis’ op te zetten.

Zelf beslissen

“Het is belangrijk dat scholen, ondanks terreurdreigingen, buitenlandse excursies kunnen blijven organiseren”, benadrukt een medewerkster van de stichting. “Het is aan de scholen om een afweging te maken van de mogelijke risico’s en te bedenken hoe ze daar mee omgaan. ‘Wijs op reis’ kan hen hierbij helpen.”



 

Laatste wijziging: 20-02-2018 08:35