Leerling en leraar winnen door mee te doen aan GNE-Awards

Meedoen aan de GNE-Awards stimuleert leerlingen te laten zien wat ze kunnen én het is positief voor de leraar, vertelt Kees IJzerman, docent Engels op het dr. Knippenbergcollege.
Foto van een microfoon.

Wat is er mooier voor een leraar dan leerlingen die enthousiast zijn voor je vak? Door mee te doen aan wedstrijden spreek- en schrijfvaardigheid in het Engels, de GNE Awards by Nuffic, daag je leerlingen uit om de lat wat hoger te leggen. Als leraar beleef je daar ook veel plezier aan, zo is de ervaring van Kees IJzerman, docent Engels.

Hij is wel eens verrast als leerlingen in hun spreekbeurt zo open durven zijn over persoonlijke gebeurtenissen. “Dat maakt het mooi en bijzonder om hen te begeleiden”, zegt Kees IJzerman, docent Engels op het dr. Knippenbergcollege in Helmond. Sinds 2018 organiseert hij de deelname aan de GNE Awards by Nuffic op zijn school en host hij ook een van de regionale voorrondes.

Wedstrijd spreek- en schrijfvaardigheid Engels: de GNE-Awards

De GNE-Awards staan open voor leerlingen tussen de 15 en 18 jaar. Voor de Public Speaking Award moeten zij een korte speech geven in het Engels, voor de Young Writers Award een betoog van 600 woorden op papier zetten. Prijzen zijn er ook te winnen: de beste spreker krijgt een ticket voor de gerenommeerde International Public Speaking Competition (IPCS). De winnaar van de schrijfwedstrijd mag een dag meelopen met de redactie van De Correspondent. Alle finalisten mogen op de thee bij de Engelse ambassadeur in Den Haag.

Laten zien wat je kunt

IJzerman heeft meestal niet veel moeite om leerlingen te enthousiasmeren voor de wedstrijd. Na een mailtje melden zich vaak meer havo- en vwo-leerlingen aan dan er mee kunnen doen. Waarom zijn zij zo enthousiast? “De meesten doen mee omdat ze in competitieverband willen laten zien waar ze staan. Sommigen vinden het goed staan op hun cv. Anderen willen zichzelf uitdagen en kijken hoe ver ze kunnen komen. Alle drie valide redenen, denk ik.”

Puntjes op de “i”

Volgens IJzerman is de extra tijd die het kost om mee te doen aan de GNE-Awards te overzien. Hoe hij dat doet? “Aan de schrijvers heb ik niet zo veel werk. Ze moeten een van de zes onderwerpen kiezen en daarover een tekst schrijven. Les over schrijven hebben ze in principe al gehad, van mijn collega’s Nederlands en van mij. Ik geef feedback op hun tekst en dat is dat.”

“De begeleiding van de spreekgroep is iets intensiever. Tussen november en februari komen we een keer in de drie weken bij elkaar, een uurtje na schooltijd. Als de leerlingen zelf een overtuigend verhaal hebben uitgewerkt, hoef ik alleen aandacht aan de puntjes op de ‘i’ te besteden. Zoals niet te snel te spreken en je expressief te uiten. We oefenen ook met vragen over hun speech. Het is mooi om te zien hoe snel deze leerlingen kunnen denken, dat ze zo ad rem zijn.”

”Mij doet het plezier te zien dat leerlingen zo enthousiast zijn. Wat is er mooier voor een leraar dan dat?”

Kees IJzerman, docent Engels op het Dr. Knippenbergcollege

Foto van Kees IJzerman

Niet in de prijzen, toch gewonnen

IJzerman vindt het leuk voor de leerlingen om de regionale voorrondes op zijn school te organiseren, omdat er dan publiek bij aanwezig is. Voordeel voor zijn eigen leerlingen is dat ze in een vertrouwde omgeving zitten. Vorig jaar streden 22 leerlingen voor 4 finaleplaatsen. Drie leerlingen van zijn school (zie foto onder) mochten naar de landelijke finale in Zwolle. Helaas vielen ze daar niet in de prijzen.

“Maar toch hebben ze wat gewonnen. De ervaring van de gebeurtenis, de routine die ze opbouwen in presenteren en schrijven: dat is belangrijk voor je verdere schoolloopbaan of werk. Sommige leerlingen houden er leuke contacten aan over, of zelfs een klein netwerkje. En mij doet het plezier te zien dat leerlingen zo enthousiast zijn. Wat is er mooier voor een leraar dan dat? Sommigen komen aan het begin van het schooljaar al vragen, meneer gaan we weer meedoen? Hopelijk kan de finale straks weer met publiek plaatsvinden in plaats van online!”

Verantwoorde wedstrijd werkt stimulerend

De ervaren docent kan het iedereen aanbevelen om eens mee te doen met de GNE-Awards. “Een les is normaal gesproken geen wedstrijd. Maar we kijken in het onderwijs te vaak naar het gemiddelde. Het is belangrijk om ook aandacht te geven aan leerlingen die boven het maaiveld uitsteken. Je kunt hen stimuleren om te laten zien wat ze kunnen in een verantwoorde wedstrijd. Probeer het maar, het is echt leuk!”

Foto van Kees IJzerman met de oud-leerlingen (vlnr): Hajar Yagkoubi, Bich Van Nguyen en Lyra Hoeben.

GNE Awards by Nuffic

  • Meedoen? Je kunt je leerlingen inschrijven tot 14 januari 2022. De online voorrondes zijn begin maart, de finale is eind maart 2022. Lees meer over de GNE Awards by Nuffic.
  • Nog meer nieuws over internationalisering in het voortgezet onderwijs? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.