‘Het is heel fijn om als een native te kunnen spreken’
Dat je met taalonderwijs ook heel goed in de bètawereld terecht kunt bewijst Erik van Sebille. De 39-jarige oceanograaf en klimaatwetenschapper deed in 1999 eindexamen op Wolfert Tweetalig in Rotterdam, toen de tweede tto-school in ons land. Nog elke dag profiteert hij van de Engelse vaardigheden die hij toen leerde.
Na zijn middelbare school koos hij voor een echte bètastudie: Meteorologie en Fysische Oceanologie aan de Universiteit Utrecht. Zijn Engels kon hij meteen in de praktijk brengen in zijn studie, en later in zijn werk. Zo mocht hij zijn masteronderzoek doen midden op de oceaan. Zes weken lang verbleef hij op een onderzoekschip, ergens tussen de Canarische Eilanden en Florida. Andere onderzoekswerk deed hij later in Miami, Sydney en Antarctica.
"Je kunt met tto ook heel goed een bèta opleiding doen."
Foto: Erik van Sebille (fotograaf: Robert Oosterbroek).
Wat doe je nu precies in je werk?
"Ik werk nu als oceanograaf en klimaatwetenschapper bij de Universiteit Utrecht. Ik gebruik natuurkundige formules en wetten om te beschrijven hoe de oceaanstromingen lopen, en wat dit betekent voor het transport van materialen zoals plastic. Het is echt een schande hoeveel plastic er is in onze zeeën. Daar moeten we ons als mensen echt voor schamen, vind ik."
"Je vindt het in de verste hoeken van de wereld terug. Van de diepste oceanen tot onder het poolijs van Antarctica. In mijn onderzoek kijk ik wiens plastic waar eindigt. Ik werk bijvoorbeeld mee aan een project op de Galapagoseilanden waar op de stranden plastic te vinden is van de visserijvloten om de eilanden heen."
Waarom heb je destijds gekozen om naar een tto-school te gaan?
“Daar waren eigenlijk twee redenen voor. Ik had behoefte aan een uitdaging, aan iets leuks en nieuws en het gymnasium leek me helemaal niks. Tegelijk leek tto me iets relevants. Het sprak me aan dat toen helemaal nieuw was. Daar dacht ik overigens aan het eind van de schooltijd heel anders over. We werden als leerlingen de hele tijd gemonitord en getoetst over hoeveel beter ons Engels was geworden in vergelijking met andere leerlingen. Je voelde je toch een beetje een proefkonijn. Daar was ik na zes jaar wel klaar mee.”
Wat staat je het meest bij van het tto?
"Het was echt heel fijn. We hadden de beste docenten van de school. Voor mijn gevoel kozen de meest ervaren docenten ervoor mee te doen, omdat het hen ook een nieuwe uitdaging bood. Daardoor was er een hele bevlogen docentengroep. Soms was het ook hilarisch. Docenten willen heel graag alles in het Engels doen, maar niet allemaal konden ze het even goed. En waarom moet gym ook helemaal in het Engels?"
"Waar ik nu nog plezier aan kan beleven is dat we tijdens de schooltijd al die Engelse klassiekers hebben gelezen, zoals Shakespeare en boeken als Of Mice and Men en 1984. Ik had ze zelf anders nooit gelezen, het is hele mooie bagage."
"In Sydney kreeg ik te horen dat ik beter verstaanbaar was dan menig Australiër."
Wat heeft tto je gebracht in je verdere carrière?
"Allereerst natuurlijk de Engelse taal. Het is heel fijn om meer als een native te spreken. Tijdens mijn studie was het heel fijn dat taal geen issue was. Alles is namelijk in het Engels: de colleges, tijdens mijn promotie mijn proefschrift en nu ook mijn werk. Ook is het handig gebleken dat je niet alleen werk-Engels leert, maar ook op bredere manieren leert praten."
"Soms vond ik dat we op het Wolfert een soort elitegroepje waren, maar achteraf is al die extra aandacht uiteindelijk heel goed geweest. Buitenlandse studenten nu op de Universiteit Utrecht zeggen dat ze het heel prettig vinden dat ik geen accent heb en echt neutraal Engels spreek. In Sydney kreeg ik te horen dat ik beter verstaanbaar was dan menig Australiër."
Heb je tips voor tto-leerlingen van nu of groep 7/8 leerlingen die het overwegen?
- Haal zoveel mogelijk uit jezelf wat erin zit. Geniet van het Engels en de andere manieren van lesgeven.
- Pak je kans om de Engelse literatuur te lezen. In die tijd hikte ik er wel tegenaan, maar toen ik in Miami kwam sprak ik daardoor volledig conversational Engels. Dat pakt niemand je meer af.
- Ga voor reizen en uitwisselingen tijdens het tto. Ik ben met school in Dublin en Stratford-upon-Avon geweest en op uitwisseling naar Essen in Duitsland.
- Bedenk dat je met tto niet per se een beroep met taal of humanities hoeft te doen. Je hoeft met dit taalonderwijs niet per se te kiezen voor die richting. Je kunt ook heel goed een bèta opleiding doen.
Week van de tto leerling: 7 t/m 14 april
Tweetalig onderwijs (tto) bestaat ruim 30 jaar. Dat vieren we van 7 t/m 14 april tijdens 'de week van de tto-leerling'. Tijdens live sessies delen tto-alumni zoals Erik hun ervaringen. Huidige tto-leerlingen kunnen tijdens de week meedoen aan een prijsvraag via Instagram. Lees meer over de week van de tto-leerling.
Nog meer nieuws over internationalisering in onderwijs?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.