Europese eTwinning prijs voor Zaanse docent

Leerlingen van het St. Michaël college verdiepten zich met leeftijdsgenoten uit vijf andere landen in Europees cultureel erfgoed. Hun docent krijgt daarvoor vrijdag een eTwinning Award.
Leerlingen van het st michaël college.jpg

Om scholen in de verschillende landen met elkaar bewuster te maken van het rijke culturele erfgoed in Europa, heeft de Europese Commissie de ‘eTwinning Awards for Cultural Heritage’ gesponsord. eTwinning-projecten die zich in 2018 met dit thema bezighielden, kwamen in aanmerking voor twee leeftijdscategorieën: 6-12 jaar en 13-19 jaar. Op de slotconferentie van het Europees Jaar van het cultureel erfgoed #EuropeForCulture, is de feestelijke uitreiking van de awards. Het project van Jurhill is gekozen uit 1.572 inzendingen en ontvangt de runner-up prijs voor de categorie 13-19 jaar.

Experts over Nederlands erfgoed

In de Engelse les van 3 vwo ontwierp docent Dennis Jurhill een interactieve kaart waarop het rijke Europese culturele erfgoed te zien is. “We zijn in 2017 begonnen met het project en zijn dit jaar ermee geëindigd. We hebben via eTwinning samengewerkt met scholen in Slowakije, Spanje, Griekenland, Italië en Frankrijk. De communicatie tussen de scholen in de zes landen ging vooral via e-mail en de beveiligde app Conversations."

Jurhill: “Mijn leerlingen hebben presentaties gehouden over cultureel erfgoed uit de andere landen. Onze leerlingen konden als expert over het Nederlands erfgoed de andere leerlingen helpen. Het is een soort Google Maps geworden met informatie over alle plekken van cultureel erfgoed.” Jurhill heeft de presentaties van de leerlingen gefilmd, die staan op een beveiligde YouTube omgeving en zijn gekoppeld aan de kaart.

Joodse wijk in Hervás

“Onze insteek bij het project was vooral dat de leerlingen zelf op onderzoek gingen en leerden over dat culturele erfgoed, en daarbij verder gingen dan de stereotype dingen die ze al kenden”, vertelt Jurhill verder. “Als je ze zelf laat nadenken, raken ze ook meer gemotiveerd. Zo kwamen ze aan met de Karstgrotten in Slowakije. Of in plaats van de Sagrada Familia in Barcelona, doken ze in de historie van de joodse wijk in de relatief onbekende Spaanse stad Hervás. Natuurlijk staat in Italië het Colosseum op de kaart, maar is ook het voormalige huis van de tweede vrouw van keizer Nero in Pompeï onderzocht.”

Op bezoek bij het erfgoed

Jurhill gaat zijn project nu ook met andere klassen uitvoeren, waaronder de tweede klas vwo. “Dit jaar is een voorproefje van een groter programma over cultureel erfgoed, waarbij we ook naar de partnerscholen in het buitenland toe willen gaan. We willen dat de leerlingen de erfgoedplekken die ze onderzocht hebben ook daadwerkelijk kunnen bezoeken. We zijn nu daarvoor bezig met een aanvraag voor Erasmus+ Key Action 2.”

Europees Jaar van het cultureel erfgoed

Of het nu gaat om gebouwen, monumenten, natuurwonderen of boeken, talen of mondelinge tradities. Negen op de tien Europeanen vinden dat cultureel erfgoed op school moet worden onderwezen. Daarom is 2018 uitgeroepen tot het Europees Jaar van het cultureel erfgoed. Door bewustzijn te creëren en debatten en dialogen aan te moedigen wil de Europese Commissie haar erfgoed vieren. Een van de middelen die de commissie daarvoor heeft gestimuleerd is eTwinning.

Kijk op www.etwinning.nl voor meer informatie over de mogelijkheden van eTwinning.

Prijzen voor digitale samenwerking Europese leerlingen

10 oktober 2018
Op 10 oktober reikten we prijzen uit aan de drie beste internationale eTwinningprojecten van het afgelopen schooljaar. In drie categorieën: primair, voortgezet en beroepsonderwijs.

Winnaars eTwinningprijs 2017

4 oktober 2017
Obs Stedeke, het Calvijn College Tholen en Terra Het Groene Lyceum hebben de eTwinning-prijzen 2017 gewonnen.

Feedbackbijeenkomst Curriculum.nu

14 januari 2019 van 13:30 tot 15:30
Nuffic, Den Haag
Denk mee over wat jij in de toekomst gaat doen in de klas.