eTwinning School Label: nieuwe vriendschappen op Commanderij College
Het Commanderij College Macropedius, een middelbare school in Gemert (Noord-Brabant), doet leerlingen een belofte: ‘Onze leerlingen leren niet alleen uit boeken (of de tablet, laptop of computer), maar ook door de buitenwereld naar binnen te halen en andersom’. En: ‘De buitenwereld komt tot leven binnen onze schoolmuren.’
Hiervoor kan de school het eTwinning School Label als bewijs opvoeren. Het label is een erkenning voor instellingen die schoolbreed al langere tijd met eTwinning werken, en daarmee een voorbeeld zijn voor andere onderwijsinstellingen.
Muziek uitwisselen
“Door online samen te werken met leeftijdsgenoten uit andere landen, komen leerlingen in aanraking met talen en culturen, die ze in hun eigen omgeving niet snel tegenkomen”, vertelt Debby Willems, docent Engels en vier jaar geleden begonnen met eTwinning. “Alleen al van muziek uitwisselen met leerlingen uit andere landen, leren ze veel meer dan een paar uur grammatica. De taal wordt dan immers een middel in plaats van een doel op zich.”
Aanvankelijk bleef eTwinning beperkt tot de lessen Engels van Debby (‘als taaldocent kun je het makkelijk in je lessen integreren’), maar al snel kreeg eTwinning breder navolging. Eerst door andere docenten die betrokken waren bij internationalisering, later havo 2-breed en uiteindelijk in projectweken voor diverse leerjaren. Ook heeft eTwinning een vaste plek in de keuzezone, waarin brugklassers een keuze kunnen maken voor diverse vakoverstijgende projecten – waaronder internationale projecten zoals eTwinning. Inmiddels wordt eTwinning door de school ondersteund en heeft het een plek binnen zowel taal- als vaklessen.
Tekst gaat verder onder afbeelding.
Hart onder de riem
Debby is bijzonder enthousiast over ‘Care’, een project dat ze in 2020 begon met collega’s uit Spanje en Engeland. Hiervoor zouden leerlingen aan de slag gaan met het thema zorg – in relatie tot zichzelf, elkaar en het milieu. In reactie op de uitbraak van COVID-19 werd het onderwerp milieu ingewisseld voor corona. Leerlingen deelden digitaal ervaringen met elkaar over de coronamaatregelen en isolatie. Ook stelden ze een playlist samen rond het thema zorg en maakten ze samen een digitale escape room. Contacten verliepen voornamelijk via het eTwinning forum en diverse digitale tools, zoals padlet.
Debby: “Eerst lag de focus van de leerlingen vooral op de opdracht. Maar al snel ging dat over op elkaar. Een meisje uit Spanje voelde zich rot door de lockdown. Leerlingen uit andere landen hebben haar toen een hart onder de riem gestoken. Dat ging heel natuurlijk en was mooi om te zien.”
Woordenschat
Door middel van speelse methodes, zoals een quiz, houdt Debby de ontwikkelingen van leerlingen bij. “Je hebt wel met drempels te maken”, vertelt ze. “Veel leerlingen vinden het toch spannend om Engels te spreken of schrijven. Maar als ze eenmaal merken dat het Engels van de leerlingen uit andere landen óók niet perfect is, en belangrijker, dat ze elkaar gewoon begrijpen, dan is die angst snel weg. Om die groei van zelfvertrouwen niet in de weg te zitten, werk ik binnen eTwinning niet met toetsen, maar met games en quizzen. Daaruit maak ik op dat onder andere de woordenschat en kennis van de leerlingen gedurende een project groeit.”
‘We weten al met wie we gaan bellen, dat hoorden we al van onze vrienden uit Kroatië!’
En dat is niet de enige winst van eTwinning, merkt Debby. “We hebben allemaal bepaalde beelden bij landen. In contacten met leeftijdsgenoten uit andere landen worden vooroordelen vaak ontkracht. Leerlingen zien verschillen en overeenkomsten, en kijken daardoor ook anders naar hun eigen cultuur.”
Na vier jaar eTwinning noemt Debby zichzelf ‘fan’. Het is vooral de laagdrempeligheid die haar aanspreekt. Via het online platform is het een fluitje van een cent om in contact te komen met collega’s uit andere landen – de ene keer om partners te vinden voor een eigen project, de andere keer om aan te sluiten bij een lopend initiatief.
Vriendschap
“Collega-docenten die met eTwinning willen beginnen, zou ik aanraden om eerst eens aan te sluiten bij een ander project. Er zijn er meer dan genoeg te vinden. Zo kun je op eenvoudige wijze ervaring opdoen, die je later kunt toepassen bij een eigen project.”
Betrek ook het hele team, adviseert Debby. “Eerst deed ik het zelf, toen met een klein clubje docenten. Nu wordt eTwinning in de gehele onderbouw ingezet. Een workshop eTwinning kan helpen om collega’s mee te krijgen. Als ze eenmaal een project hebben gedaan, dan zijn ze verkocht. Dat geldt trouwens net zo goed voor de leerlingen. Een van hen merkte onlangs op dat het ‘raad het land’-spel aan de start van de videomeeting niet nodig was: We weten al met wie we gaan bellen, dat hoorden we gisteren al van onze vrienden uit Kroatië!”
Ook beginnen met eTwinning? Bekijk de website voor meer informatie of neem contact op met de eTwinning helpdesk via etwinning@nuffic.nl. Of meld je aan voor het volgende eTwinning webinar.
Lees hier deel 1 over het eTwinning School Label: Ato-Scholenkring