De kracht van diversiteit

Internationalisering in het mbo

Gamze Kareloglu (20) volgt de mbo-opleiding Juridische Beroepen op het Summa College en is bestuurslid van de Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs (JOB). Een jonge vrouw die weet wat ze wil: doorstuderen, maatschappelijk betrokken zijn en kansengelijkheid nastreven voor alle studenten.
Geschreven door Nuffic

Interculturele competenties

In een globaliserende wereld groeit het belang van interculturele competenties. Denk bijvoorbeeld aan kennis van verschillende culturen, of aan culturele veerkracht, waarbij je leert omgaan met moeilijkheden die kunnen ontstaan bij ontmoetingen tussen mensen uit verschillende culturen. Gamze heeft dit aan den lijve ondervonden tijdens een stage. “Mijn begeleidster sprak heel negatief over vrouwen met een hoofddoek en over buitenlanders in ‘haar’ land. Ze zei het nooit direct tegen mij, maar ik voelde me natuurlijk wel aangesproken.”

De ouders van Gamze zijn in Turkije geboren en kwamen naar Nederland, waar Gamze geboren is. Uiteindelijk hield Gamze haar stage vol, ze rondde het zelfs af met een ‘goed’. “Het heeft een litteken opgeleverd, maar daardoor heeft het me ook sterker gemaakt”, benadrukt ze. “Het gaf me moed om nooit op te geven. Hoe één persoon naar mij of mijn cultuur kijkt, is niet tekenend voor hoe de maatschappij naar mij kijkt.”

Inzicht in kansen(on)gelijkheid

Als lid van de studentenraad kreeg Gamze de kans om deel te nemen aan de Gelijke Kansen-middag. Een initiatief van JOB, de organisatie die mbo-studenten een stem geeft in het onderwijs. Doel van de middag was betrokkenen van het mbo wakker schudden; er zijn studenten die nog steeds ongelijk behandeld worden! Gamze deed mee aan Het Gelijke KansenSpel, een afgeleide van Ganzenbord, met kanskaarten gericht op verschillende thema’s, waaronder huidskleur, geaardheid en geloof. Dat deed haar inzien hoezeer ongelijkheid in het onderwijs en op de stagemarkt speelt.

Tegelijkertijd werkte de middag heel inspirerend. “Bestuursleden en beleidsmedewerkers van JOB hebben die dag laten zien dat studenten echt een positieve verandering in gang kunnen zetten op het gebied van kansengelijkheid. Diversiteit in de praktijk leidt vaak tot ongelijkheid terwijl dit juist een kracht zou kunnen zijn. Ik voelde me erg verbonden met dit thema en wist meteen dat ik daar iets mee wilde doen.” Gamze besloot om bestuurslid van JOB te worden, zodat ze een verschil kan maken. “Ik werk vanuit deze rol actief mee aan initiatieven die bijdragen aan kansengelijkheid in onderwijs.”

"We moeten het samen uitzoeken in deze wereld. Laten we met elkaar in gesprek gaan en inzichten delen.”

Diversiteit als verrijking

Voor Gamze zelf maakt het helemaal niets uit wat je achtergrond is, waar je in gelooft of wat je politieke voorkeur is. “Zolang je respectvol met elkaar omgaat, kan ik met iedereen overweg en zie ik iedereen als gelijke. Met mijn culturele achtergrond behoor ik tot een minderheid in Nederland. Het zou kunnen dat ik daardoor mijn interculturele competenties sterker heb ontwikkeld dan een gemiddelde leeftijdsgenoot.”

Voor Gamze is haar Turks culturele achtergrond inmiddels een verrijking. Zo heeft ze bijvoorbeeld geleerd om vanuit verschillende perspectieven naar mensen, culturen en maatschappelijke thema’s te kijken. “Kijkend door een Islamitische bril zou ik bijvoorbeeld tegen abortus moeten zijn, maar wettelijk, los van mijn godsdienst, probeer ik vanuit verschillende perspectieven naar deze kwestie te kijken. Ik ben ook een vrouw en het is ook een vrouwenrecht.”

Op school zou ze graag zien dat er meer aandacht komt voor dergelijke discussies en hoe je op verschillende manieren naar maatschappelijke thema’s kan kijken. Door meer debatten te organiseren bijvoorbeeld. “Vorig jaar kwam euthanasie aan de orde tijdens de les en ik merkte dat bepaalde studenten daar niet over konden of durfden te discussiëren. Terwijl discussiëren juist iets is wat je nog veel zult doen in je leven. We moeten het samen uitzoeken in deze wereld. Laten we met elkaar in gesprek gaan en inzichten delen.”

Internationale ambities

Gamze heeft nog meer ambities. Internationale ervaring opdoen staat hoog op haar lijstje. “Dat is onmisbaar vandaag de dag. Tegenwoordig communiceren we met mensen over de hele wereld. De arbeidsmarkt wordt ook steeds internationaler.” Gamze onderstreept deze ambitie door het keuzevak ‘Internationalisering en internationaal recht’ te volgen, waarvoor ze binnenkort naar Brussel gaat.

Ook heeft ze zich opgegeven voor een bezoek aan de rechtbank van Londen. “Superleuk en inspirerend om op deze manier over de grens te kijken”. Maar ook binnen de schoolmuren wordt ze wijzer op internationaal gebied. Zo leert ze tijdens de lessen onder andere over internationale verdragen, de Europese Unie en de bevoegdheden van een rechter in verschillende landen. En op school worden regelmatig gastcolleges georganiseerd van bijvoorbeeld expats of advocaten gespecialiseerd in internationaal recht.

Na haar opleiding Juridische Beroepen gaat Gamze doorstuderen. Eerst het hbo, om van daaruit door te stromen naar de universiteit. “Ik begon de opleiding Juridische Beroepen omdat ik advocaat wilde worden. Maar inmiddels overweeg ik bestuurskunde of een meer maatschappelijke opleiding. Ik wil belangen behartigen van mensen en dat kan op meerdere manieren. Ik hoop in ieder geval later te mogen werken in een omgeving waarin ik een positieve bijdrage kan leveren aan de maatschappij, op een werkplek waar veel vertrouwen is, en diversiteit.”

Internationalisation at home

Nuffic-campagne ‘Wereldklasse’ onderstreept meerwaarde internationalisering mbo

Het verhaal van Gamze is onderdeel van de Nuffic-campagne 'Wereldklasse' waarin we de waarde van internationalisering onderstrepen voor mensen in het mbo. Naast het verhaal van Gamze verschijnen in de periode t/m maart 2020 ook de verhalen van Leo (retail expert), Said (docent) en Margo (opleidingsdirecteur).