Workshopronde

1 en 2

Thema/onderwerp

  • Content and Language Integrated Learning (CLIL)
  • inclusie
  • methodiek

Sector

Primair- en voortgezet onderwijs

Voor wie?

  • Leraren die bezig zijn met CLIL
  • Leraren die geïnteresseerd zijn in inclusie

Korte omschrijving

CLIL is een beproefde methode binnen het vroeg vreemdetalenonderwijs, tweetalig primair onderwijs en tweetalig onderwijs.

Diversiteit is waar het klaslokaal uit bestaat. Hoe kan je als leraar je CLIL-methodiek daarop aanpassen? In deze workshop gaan we in op de vraag ‘Hoe zorg je ervoor dat tweetalig onderwijs duurzaam inclusief wordt?’.

CLIL en ‘translanguaging’ kunnen elkaar bijvoorbeeld versterken. Deze workshop geeft je praktische tools en tips die je toe kan passen in je eigen lessituatie. Ter inspiratie kijken we ook over onze eigen grenzen heen om te zien hoe inclusief meertalig onderwijs wordt vormgegeven in het buitenland.

Wat levert deze sessie jou op?

  • Je leert hoe je als leraar je CLIL-methodiek kan aanpassen zodat je werkt aan duurzaam en inclusief tweetalig onderwijs.
  • Je ontvangt praktische tools en tips om dit toe te passen in je eigen lessituatie.
  • Je maakt kennis met inclusief meertalig onderwijs in het buitenland.

Werkvorm

Workshop

Sprekers

Amanda van Dijk – van ’t Noordende, onderzoeker en CLIL coach, Bilingual Education Projects
Annes Borggreve, student

Terug naar het overzicht van alle workshops