De Videoroute Meertaligheid bestaat uit zes video’s met gespreksleidraden en een handleiding. Het materiaal ondersteunt gesprekken en werksessies over het inzetten van thuistalen binnen teams en directies in het primair onderwijs, al dan niet begeleid door externe experts. In de video’s komt duidelijk naar voren waarom scholen het zo belangrijk vinden om ruimte te maken voor meertaligheid in de klas, welke positieve veranderingen zij hierdoor zien en hoe je dit concreet aan kunt pakken.

In de tool komen vijf thema’s aan bod:

  • spreekkansen creëren in meertalige klassen;
  • technieken en materialen in de meertalige klas;
  • samenwerken met meertalige ouders;
  • de stem van de leerling;
  • werken aan een schoolbrede visie op meertaligheid.

Tijdens de webinar maak je kennis met het materiaal, en ga je in gesprek met de makers. De Videoroute Meertaligheid is ontwikkeld in het kader van BeNeMinds, een tweejarig project waarin leerkrachten uit Nederland en Vlaanderen kennis uitwisselden over meertaligheid in het primair onderwijs, met steun van Erasmus+. Meer informatie over het project is te vinden op BeNeMinds - Drongo.

Presentatie: Steven Delarue, Onderwijscentrum Gent; Maaike Verrips, Drongo platform voor meertaligheid; Hans Hardeman, Kindercampus Zuidas, Amsterdam