Nuffic Congres 2019

Duurzaam internationaliseren - hier, daar en online.
Van Nelle Fabriek
Van Nelleweg 1, 3044 BC, Rotterdam
Donderdag 10 oktober 2019
van 09:00 tot 17:00
Van Nelle Fabriek
Van Nelleweg 1, 3044 BC, Rotterdam
Donderdag 10 oktober 2019
van 09:00 tot 17:00

3 thema's

Van de opiniepagina’s van de kranten tot de visiebrief van de minister van OCW: internationalisering van het onderwijs staat nadrukkelijker dan ooit op de agenda. Welke stappen moeten we nú zetten voor toegankelijke en duurzame internationalisering? We beantwoorden die vraag tijdens het Nuffic Congres aan de hand van de thema’s kwaliteit, duurzaamheid en inclusie.

Key note

Wat is de uitwerking van een (super)diverse stedelijke leefwereld op de schoolcultuur? Waarom is het zo moeilijk om in het Nederlands onderwijs iedereen gelijke kansen te bieden?

Socioloog Iliass El Hadioui is de voornaamste spreker op het congres. “Kansengelijkheid bereik je niet met enkel stelselwijzigingen”, betoogt hij. “Er is een mentale shift nodig bij studenten en onderwijsprofessionals, en een cultuuromslag binnen onderwijsinstellingen.”

In zijn voordracht vertelt El Hadioui hoe studenten in hun gedrag switchen tussen de leeromgeving en de wereld daarbuiten. Dat leidt soms tot onzekerheid en demotivatie in het klaslokaal en de collegezaal.

El Hadioui laat zien hoe jongeren kunnen leren om veerkrachtig te zijn en te geloven in eigen kunnen. Daarmee kunnen ze het onderwijs ten volle benutten.

Workshops en presentaties

Kies uit meer dan 40 workshops en presentaties, verzorgd door collega’s uit alle sectoren van het onderwijs en door experts van Nuffic. Bijvoorbeeld inspirerende sessies over kennisuitwisseling met zuidelijke landen of over het toegankelijk(er) maken van je onderwijs voor achtergestelde groepen. En praktische presentaties over vernieuwingen in het tweetalig onderwijs. Maak kennis met de digitale tools waarmee je leerlingen online internationaal kunnen samenwerken, of luister hoe je de international classroom laat bijdragen aan kwaliteit, duurzaamheid en inclusie.

Kom netwerken

Wil je in gesprek met een expert van Nuffic of een Neso-kantoor? Bijpraten met die ene oud-collega? Of doorpraten over de sessie die je net hebt bijgewoond? Het Netwerkplein is dé ontmoetingsplek tijdens het congres. Rustig, één-op-één. Spreek af via de congres-app of kom langs. Dan brengen wij je in contact.

Programma

09.00 uur Ontvangst en registratie, Netwerkplein

10.00 uur Plenair programma:

  • dagvoorzitter Aldith Hunkar
  • key note spreker Iliass El Hadioui
  • uitreiking van de eTwinningprijs

11.30 uur Sessieronde 1

12.30 uur Lunch, Netwerkplein

14.00 uur Sessieronde 2

15.00 uur Korte pauze

15.15 uur Sessieronde 3

16.15 uur Afsluiting, borrel, Netwerkplein

Aanmelden

We vragen een bijdrage in de kosten van € 150.

Meld je aan

Iliass El Hadioui

Iliass El Hadioui is de key note spreker van het congres. Hij is stadssocioloog en onderwijsdenker en is als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verder is hij programmaleider binnen het cultuurveranderings- en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School. Hij is als onderzoeksleider van het programma Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ten slotte is hij lid van de Onderwijsraad.

Contact

Heb je een vraag over je aanmelding of over het Nuffic Congres in het algemeen? Mail dan naar events@nuffic.nl.

Lees meer

Uitdagingen internationalisering thema Nuffic Congres

‘Dit was geen schoolreisje’

16 september 2019
De studenten van drie Groningse scholen bouwden vijf jaar op rij aan een huiswerkverblijf in Roemenië. Nu dat klaar is, gaan ze in hetzelfde dorp tiny houses bouwen.

Succesvol switchen tussen de straat en school

17 juni 2019
Jongeren die op straat groot zijn geworden, hebben moeite om op de schoolladder te klimmen. Gelijke prestaties leiden niet tot gelijke kansen. Hoe verander je de schoolcultuur zodat docenten en studenten geloven in hun eigen kunnen?