LinQ-dag

Werk de LinQ-didactiek verder uit samen met workshopleiders en andere LinQ-docenten.
Social Impact Factory
Vredenburg 40, Utrecht
Vrijdag 1 februari 2019
van 09:30 tot 16:00
Social Impact Factory
Vredenburg 40, Utrecht
Vrijdag 1 februari 2019
van 09:30 tot 16:00

Wat kun je verwachten?

Een interessante keynote speech, interactieve workshops en volop netwerkmogelijkheden. Kortom: een interactieve en inspirerende dag met LinQ-docenten van andere scholen.

Kosten?

Geen!

Programma

9.00 – 9.30 inloop

9.30 – 9.40 welkomstwoord

9.40 – 10.30 keynote speech

10.30 – 10.45 naar de workshopronde

10.45 – 12.15 workshopronde 1

12.15 – 13.00 lunch

13.00 – 13.45 netwerkmoment

13.45 – 15.15 workshopronde 2

15.15 – 16.00 high tea

Workshops

Taal en cultuur in het moderne vreemdetalenonderwijs

Door Annelies Messelink en Jaël Lenders

Talen geven toegang tot andere culturen. Een cultuur is daarbij ook van invloed op hoe je een taal gebruikt. Beleefd zijn heeft een andere waarde in Duitsland en in Frankrijk druk je dit anders uit in taal. Zo kan je door een taal ook nieuwe omgangsvormen en perspectieven leren. Je leert ook veel over je eigen taal en je eigen achtergrond. Zijn onze gewoontes wel zo normaal als we denken? En waarom vinden we sommige dingen raar aan de andere taal en cultuur?

In deze workshop zoomen we in op de relatie tussen taal, cultuur en communicatie. We doen concrete oefeningen om je meer bewust te worden van culturele verschillen en houdingen. Die oefeningen kun je ook met je leerlingen doen. Hopelijk inspireert het je om het land en de cultuur van je doeltaal in je les te betrekken.

Erasmus+ voor taaldocenten

Door Judith Dayus

Erasmus+ is het EU-programma voor onderwijs, opleiding, jeugd en sport. Tijdens deze workshop geven we voorbeelden van de mogelijkheden die Erasmus+ biedt aan taaldocenten.

Differentiëren met taal en beeld

Door Masja Mesie

In deze workshop ervaar je aan de hand van actuele kijk- en luisterfragmenten hoe je binnen een klas met 30 leerlingen kunt differentiëren. Daarnaast maak je kennis met de digitale mogelijkheden om leerlingen zelf kennis over cultuuraspecten van het land van de doeltaal te laten verwerven. Neem als het kan een laptop of smartphone mee.

Formatief toetsen

Door Charline Rouffet

Steeds meer middelbare scholen denken na over de beste manier om formatieve evaluatie in hun programma's te integreren. Hoe kun je minder en beter toetsen? Hoe kun je van een evaluatie een leerervaring maken? Hoe doe je dat vooraf en tijdens het leerproces zodat je de didactiek kunt aanpassen aan de behoeften van de leerlingen? Hoe zet je formatieve evaluatie in in de praktijk en in het bijzonder in het onderwijs van moderne vreemde talen? En hoe zorg je dat deze in lijn is met de communicatieve leerdoelen? In deze workshop bespreken we de mogelijkheden en uitdagingen van formatieve evaluatie in de taalklas. Ook leer je technieken om dit concreet toe te passen in de les.

Activerende en passende werkvormen bij Duits en Frans

Door Carel van der Burg

In deze workshop maak je kennis met en ervaar je minstens 6 werkvormen die je kunt inzetten bij de verschillende vaardigheden in je eigen lessen. We maken ook een uitstapje naar enkele eenvoudige vormen van differentiatie binnen het onderwijs Duits en Frans. Neem je laptop en een leergang of werkmateriaal mee, want dit is een heel praktische workshop. Dit gaan we doen:

  1. welkom, voorstellen
  2. werkteams vormen
  3. basisoefening met theoretisch kader
  4. enkele activerende en coöperatieve werkvormen ervaren
  5. differentiëren
  6. toepassingen bedenken voor de eigen lespraktijk

Internationaliseren zonder reizen: aan de slag met eTwinning

Door Tibby van Dijk

Wil je graag op een professionele manier bezig zijn met internationalisering zonder te reizen? Dat kan met eTwinning, een internationale community van onderwijsprofessionals. Tijdens deze workshop leer je de ins en outs van eTwinning. En hoe dit je netwerk kan verbreden. Je ontdekt waarom dit waardevol is voor jou en je leerlingen. We geven een aantal voorbeelden van projecten en leggen uit hoe je binnen jouw vak een eTwinning-project kunt starten.

Actualiteit in de les

Door Kees van Ruremonde

We willen allemaal meer doen met de actualiteiten uit het doeltaalland. En we willen de cultuur van die landen dichter bij de leerlingen brengen. Maar hoe doe je dat? Hoe praat je met je leerlingen over politiek? Of over maatschappelijke gebeurtenissen of bekende personen uit het doeltaalland? Tijdens deze workshop krijg je voorbeelden en handvatten die ontwikkeld zijn door een expertisegroep. En samen gaan we nieuwe werkvormen ontwikkelen.

Schrijf je in

LinQ-label voor Carolus Borromeus

6 juni 2018
Het Carolus Borromeus College uit Helmond heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in versterking van de vakken Duits en Frans. Op 24 mei werd deze moeite beloond met een LinQ-label.

Feedbackbijeenkomst Curriculum.nu

14 januari 2019 van 13:30 tot 15:30
Nuffic, Den Haag
Denk mee over wat jij in de toekomst gaat doen in de klas.

Effectief doeltaalgebruik in je talenlessen (dag 2)

2 april 2019 van 10:30 tot 16:00
VU Amsterdam, Amsterdam
Wil je meer leren over doeltaalgebruik of zou je de doeltaal effectiever inzetten in de les? Kom dan naar de vierdaagse cursus Doeltaal-leertaal gegeven door Sebastiaan Dönszelmann.