Illustratie met twee werkende poppetjes

Subsidie aanvragen voor internationalisering in het po en vo

meer over:
Wil je als basisschool of middelbare school je onderwijs internationaler maken, dan biedt de subsidieregeling IPV je allerlei mogelijkheden. Vraag de subsidie aan met onze 7 handige tips.
Dorien Vrieling
3 minuten

Het internationaler maken van je lesprogramma wordt ook wel curriculumontwikkeling genoemd, en het kan op allerlei manieren. Je kunt er bijvoorbeeld als basisschool voor kiezen om een deel van je lessen in het Engels of Duits of Frans te geven. In het basisonderwijs heet dat vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto), en het betekent dat je vanaf groep 1 bij voorkeur minimaal 1 uur per week in een vreemde taal geeft. Maximaal 15% van de onderwijstijd mag in de vreemde taal worden gegeven. In het voortgezet onderwijs heet het tto en wordt op havo en vwo 50 procent van de zaakvakken gegeven in de tweede taal, op het vmbo 30 procent.

Biedt je school al vvto of tto aan, dan kun je je onderwijs verder internationaliseren door samen te werken met een andere school. Een basisschool en een middelbare school die allebei vvto of tto aanbieden, kunnen samen een doorlopende leerlijn ontwikkelen, zodat het onderwijs van de ene school naadloos overloopt in de andere. Rea Adjei-Badu, senior programmamanager IPV bij Nuffic: “Wel zo fijn voor een leerling die al jarenlang Engels heeft gehad: hij hoeft zich op de nieuwe school dan niet aan te passen op een lager niveau, maar kan zich op zijn eigen niveau verder ontwikkelen.”

Een andere optie is het invoeren, of verder uitwerken, van een internationaliserend onderwijsconcept. Zulke concepten zijn er in allerlei varianten. Voor het primair onderwijs is er bijvoorbeeld ‘International Primary Curriculum’ (IPC), voor het voortgezet onderwijs het Global Citizen Network. Ook kun je ervoor kiezen om het vak Chinese taal en cultuur op school in te voeren.

IPV-subsidie: zo werkt het

Met al deze vormen van internationalisering kom je in aanmerking voor een IPV-subsidie (IPV staat voor: Internationalisering Primair en Voortgezet Onderwijs). Zo’n subsidie bedraagt maximaal 5000 euro, en je mag drie keer achter elkaar een aanvraag doen. Goed om te weten: minimaal de helft van het geld moet besteed worden aan nascholing, en je moet minimaal 20 procent van de kosten zelf investeren.

Vanaf 15 april kun je subsidie aanvragen voor het schooljaar 2019-2020. Maar hoe pak je dat aan? Het is eenvoudiger dan het misschien klinkt, vertelt Adjei-Badu. “Binnen een halfuurtje heb je de aanvraag gedaan.” Maar een goede voorbereiding is het halve werk, vandaar de volgende tips.

1. Stel een duidelijk doel

Hoe helderder je voor ogen hebt wat je wilt bereiken, hoe gemakkelijker het is om een aanvraag in te dienen. Wil je bijvoorbeeld met VVTO of TTO beginnen, bedenk je dan waaróm. Waarom is het belang voor je leerlingen, het team en de school als geheel? Wat wil je aan het eind van de subsidieperiode bereikt hebben? Hoe beter je hierover na hebt gedacht, hoe sterker én kansrijker je voorstel. Wees je er ook bewust van dat de invoering van VVTO, TTO of een nieuw onderwijsconcept als IPC tijd kost. Het invoeren van vvto kost bijvoorbeeld een jaar of vier. Daarom is een meerjarenbeleidsplan voor het verkrijgen van subsidie verplicht.

2. Volg het stappenplan

Deze handleiding leidt je van A tot Z door de aanvraagprocedure heen. Lees ‘m volledig door voor je een aanvraag indient, zodat je precies weet wat er van je verwacht wordt.

3. Zorg voor steun van je management

Op welke manier je het onderwijs op jouw school ook (verder) wilt internationaliseren, steun van de schoolleiding is onmisbaar. Het coördineren van een nieuw project kost tijd en vraagt om ondersteuning. Wees er dus zeker van dat je voldoende uren ter beschikking krijgt en dat het management achter je doel staat.

4. Maak een degelijk beleidsplan

Als je school al een beleidsplan heeft liggen, met daarin een duidelijke omschrijving van de internationaliseringsplannen, scheelt dat je werk. Ligt zo’n beleidsplan er nog niet, dan is het verstandig om de gratis module op internationalisering.nl te volgen. Deze module leidt je door het schrijven van het beleidsplan heen. Een format voor een meerjarenbeleidsplan vind je in de Handreiking Internationalisering.

5. Weet wie de aanvraag doet

Vraag je samen met een andere school subsidie aan voor het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn? Dan dient de school die het meest ervaren is met internationalisering (en dus al jarenlang vvto of tto aanbiedt) de aanvraag in te dienen. Adjei-Badu: ‘Goed om te weten: dit is een harde eis.’

6 .Vraag advies

Twijfels of vragen over de procedure, of heb je een ander internationaliseringsconcept in gedachten dan hierboven genoemd? Neem dan kosteloos contact op met Nuffic via ipv@nuffic.nl of 070 4260 260.

7. Na de aanvraag: houd je vorderingen bij

Aanvraag gedaan én subsidie toegewezen? Houd dan vanaf het begin de vorderingen goed bij. Na de afronding van het project dien je een activiteitenverslag in te vullen. Dat gaat des te gemakkelijker wanneer je alle voortgang goed hebt gedocumenteerd.

Nog meer nieuws over internationalisering in onderwijs? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.

Nederland gaat samenwerken met Irak op het gebied van onderwijs

8 juli 2019
Het ministerie van Buitenlandse Zaken stelt daarvoor extra middelen beschikbaar aan het Orange Knowledge Programma dat via onderwijs en training bijdraagt aan duurzame ontwikkeling.

Wim Deetman over 10 jaar Wim Deetman Studiefonds

18 juni 2019
Met een feestelijke bijeenkomst in Nieuwspoort kwam op 14 juni na tien jaar een einde aan het Wim Deetman Studiefonds. Destijds mochten 49 internationale studenten met een beurs studeren in Den Haag. Oud-burgemeester, ex-minister van OCW en oud-voorzitter van Nuffic, Wim Deetman over ‘zijn’ fonds.