Rob Fens kijkt al verder dan tto 2.0

meer over:
Het netwerk tweetalig onderwijs heeft een nieuwe voorzitter. Rob Fens wil handen en voeten geven aan tto 2.0, maar zoekt ook al een horizon daarna.
Rob Fens voorzitter tto-netwerk

Van oorsprong is hij docent Engels. Een kleine 10 jaar gaf hij les in het voortgezet onderwijs, daarna enkele jaren in het hbo. Vervolgens werd hij schoolleider. Daarnaast was Rob Fens ongeveer 2 decennia lang betrokken bij het opleiden van leraren Engels. En sinds 1997 geeft hij leiding aan de Wolfert van Borselen-scholengroep, waar tto en internationalisering hoog in het vaandel staan.

“Ik heb dus veel affiniteit met tweetaligheid en zit goed in de dossiers”, vat Fens samen waarom hij voorzitter van het netwerk wilde worden. “En ik beschik over relevante contacten om het netwerk te vertegenwoordigen.” Dat komt ook door zijn voorzitterschap van het schoolleidersplatform van de VO-raad, gedurende twee termijnen.

Keerpunt

Bovendien ziet Fens zijn nieuwe functie als een uitdaging, op het keerpunt naar tto 2.0. “In de beginjaren was tto erg gericht op het aanleren van Engels door lesgeven in die taal. Gaandeweg is de component Europese en internationale oriëntatie versterkt”, blikt hij terug. “Met het plan voor tto 2.0 kunnen we jaren vooruit. De doorontwikkeling naar burgerschapsvorming en persoonlijke ontwikkeling is belangrijk. De wereld houdt niet op bij de landsgrenzen, je moet je ook kunnen redden in contact met andere culturen.”

Horizon

Wat er allemaal op hem gaat afkomen als voorzitter, weet Fens nog niet precies. In elk geval wil hij op de scholen handen en voeten geven aan tto 2.0, en garant staan voor de kwaliteit daarvan. Verder wil Fens op zoek naar een nieuwe horizon voor daarna. “Want op het moment dat je een plan gaat implementeren, moet je eigenlijk al weer verder kijken.”

Daarom is Fens van plan om ontwikkelingen op te sporen en met strategische partners te overleggen. Zo wil hij onderzoeken of het International Baccalaureate een rol kan spelen bij de ontwikkeling van wereldburgerschap.

Expats

Niet alleen de inhoud van tto verandert, merkt Fens op zijn eigen school. “Er is nu al een ongebruikelijk lange lijst van mensen uit het buitenland die belangstelling hebben voor tto”, vertelt hij. “Expats kozen traditioneel meestal voor internationaal onderwijs. Nu zijn er steeds meer mensen die op een lokaal contract in Nederland komen werken. Met het uitzicht hier op de langere termijn te blijven, maar zonder dat de werkgever een vergoeding geeft voor onderwijs. Die laten steeds meer hun oog vallen op tto, net als Nederlanders die terugkeren uit het buitenland.”

“Het kan regionaal verschillen, maar ik denk dat tto vooralsnog blijft groeien”, concludeert Fens. “En dat is natuurlijk leuker voor een voorzitter dan een netwerk dat langzaam verdampt.”

Nog meer nieuws over internationalisering in onderwijs? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.

Tien dagen lang taal centraal

18 maart 2019
Buurtaalonderwijs, francofonie, de Duitse taal en Engels in het basisonderwijs staan binnenkort centraal in allerlei activiteiten. Reden voor Nuffic om de taal10daagse uit te roepen.

Internationalisering in het onderwijs raakt op stoom

31 januari 2019
Het opdoen van een internationale ervaring in het onderwijs wordt steeds gebruikelijker, blijkt uit de nieuwe publicatie Internationalisering in Beeld.

Team Mathematics Challenge

14 juni 2019 09:00 - 17:00
Broklede, Breukelen
Teams uit de 1e en 2e klas van tweetalig havo en vwo lossen wiskundige problemen op tijdens de Team Mathematics Challenge. Ze doen dat in het Engels en zo snel mogelijk.

Conferentie Taal en wereldburgerschap in het vo: the next level

15 november 2019 09:30 - 17:00
ReeHorst, Ede
In onze internationaler wordende samenleving spelen taal- en (wereld)burgerschapsonderwijs een hoofdrol. Kom naar de conferentie waar deze belangrijke onderwerpen centraal staan.