Pak stagediscriminatie aan bij de bron

meer over:
Mbo-studenten met een hoofddoekje of migratie-achtergrond komen veel moeilijker aan een stageplek dan hun studiegenoten zonder die achtergrond. Hoe komen we ooit af van de vooroordelen?
mf03107_578d0.jpg

Nou, door ze aan te pakken bij de bron. Investeer in interculturele competenties in het onderwijs, zegt Afra Verkerk, teamleider mbo bij Nuffic. ‘De studenten van nu zijn de stagebegeleiders van straks.’

"Dat een kwart van de mbo’ers met een allochtone achternaam vier keer of vaker moet solliciteren voor een stageplak is te gek voor woorden. Juist mbo’ers vormen het cement van onze economie. Zij zijn onmisbaar om de personeelstekorten op te vullen, waarmee sectoren als techniek, onderwijs en gezondheidszorg kampen. Alle zeilen bij dus, zou je denken, om hen op te leiden en voor te bereiden op de arbeidsmarkt, waar ze zo nodig zijn.

Investeer in internationalisering

Echter: irrationele culturele overtuigingen wegen bij stagebedrijven blijkbaar zwaarder dan die noodzaak om nieuw personeel op te leiden. Terecht luidt minister van Engelshoven dan ook de noodklok. Ze komt met allerlei maatregelen om dit hardnekkige probleem aan te pakken. Van ontmoetingen regelen tussen bedrijven en studenten, het trainen van professionals tot een landelijke campagne met een meldpunt voor stagediscriminatie. Ik zou daar graag nog een extra maatregel aan willen toevoegen: investeer in internationalisering van het onderwijs in àlle onderwijssectoren, dus ook het mbo. Door te investeren in de interculturele vaardigheden van leerlingen, studenten, maar ook van docenten pakken we stagediscriminatie aan bij de bron. Immers: de studenten van nu, zijn de stagebegeleiders van straks.

Mbo’ers komen voor het grootste deel op de regionale arbeidsmarkt terecht. Maar ook die wordt steeds internationaler dankzij buitenlandse toeleveranciers, internationale vakkennis en klanten met verschillende culturele achtergronden. Onze samenleving wordt ook steeds intercultureler. Door internationalisering van de mbo-opleidingen leren studenten de competenties aan die ze daarvoor keihard nodig hebben.

Deze competenties ontwikkel je door een studie of stage in het buitenland maar ook door internationale ervaringen op te doen in je eigen omgeving. Denk hierbij aan tweetalig onderwijs, een online samenwerkingsproject met een school in het buitenland of een stage bij een internationaal georiënteerd bedrijf in de eigen regio. Het is belangrijk dat elke student internationale ervaring kan opdoen die past bij zijn of haar opleiding, niveau, achtergrond en interesses, maar ook bij de arbeidsmarkt of doorstroomkansen. Zodat elke student goed is voorbereid op zijn toekomst en gelijke kansen heeft.

Voor het eerst in aanraking met buitenlandse studiegenoten

Een mooi voorbeeld van een internationale ervaring in je eigen omgeving is een project op het Friese College in Heerenveen en Leeuwarden. In de speciale entreeopleiding Dienstverlening en Zorg leren mbo-studenten studiegenoten uit landen als Somalië, Syrië en Polen kennen, en gaan ze samen met deze nieuwkomers op stage, bijvoorbeeld in de ouderenzorg. Sommige Friese studenten komen zo voor het in eerst in hun leven in aanraking met studiegenoten uit andere landen. Door nauw samen te werken binnen de opleiding leren ze, naar eigen zeggen, de mensen achter de vluchtelingen kennen en leren ze meer over hun achtergrond en cultuur. Meestal blijkt dan dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze in eerste instantie dachten.

Bewustwording

Het is belangrijk om samen te kunnen werken, wonen en leren in onze multiculturele samenleving. Via internationalisering willen we studenten bewustmaken van de eigen identiteit en die van de ander. Hoe ga je respectvol met elkaar om? Hoe kunnen verschillen juist een kracht zijn? Het gaat hierbij om bewustwording, elkaar leren kennen en verschillen overbruggen. Zo geven we vooroordelen over elkaar geen kans en bouwen we aan een tolerantere samenleving, waar ieders talent tot bloei kan komen."

Nuffic Congres: kies nu je workshops en presentaties

17 juni 2019
Volledig programma met meer dan 40 workshops en presentaties online.

Regionale aanpak brengt internationalisering verder

13 mei 2019
Goed en toegankelijk onderwijs is de sleutel om de groeiende welvaartskloof in Europa tegen te gaan.