OV-chipkaart voor internationale student succesvol

meer over:
Na een proef met 3000 OV-chipkaarten voor internationale studenten komt er volgend studiejaar een landelijk vervolg. Nuffic en ISIC zien ook voordelen voor integratie en huisvesting.
Ov Chippoortjes

Voor internationale studenten in Nederland blijken bus, tram, trein en metro de belangrijkste vervoersmiddelen. Maar in tegenstelling tot studiegenoten komen zij meestal niet in aanmerking voor het studentenreisproduct. En anders dan in andere landen geldt er hier geen standaard studentenkorting in het openbaar vervoer. Dat leidt tot veel vragen.

Onderzoek

Voor Nuffic en ISIC, de organisatie achter een wereldwijde kortingspas voor studenten, was dat in 2017 aanleiding om onderzoek te doen onder 400 internationale studenten. De ondervraagden gaven aan dat zij moeite hadden te achterhalen welke abonnementen en kortingsproducten er zijn, en voor welke zij in aanmerking komen.

“Zij reisden gemiddeld voor 80 euro per maand per openbaar vervoer”, vertelt Ivo Kneepkens van ISIC. “Het merendeel, 65%, had een OV-chipkaart zonder korting.” De ondervraagden bleken vrijwel allemaal behoefte te hebben aan een speciale kaart, met informatie en een aanvraagprocedure in het Engels.

Proef

Samen met de Mobiliteitsfabriek hebben ISIC en Nuffic gezorgd dat er dit studiejaar een proef kwam met zo’n kaart. Vijf universiteiten en vier hogescholen wezen hun studenten op de mogelijkheid die te bestellen. Dat kon voor aankomst, via een Engelstalige website, of tijdens hun introductiedagen, waar de kaart ook kon worden opgehaald.

Voor 25 euro kregen de studenten een ISIC- en een OV-chipkaart, die 20% korting geeft op reizen met de NS tijdens daluren. ISIC moest er zelfs extra bijbestellen om in de behoefte van 3000 studenten te voorzien. Vrijwel alle gebruikers hadden in oktober saldo op de kaart geladen. Ze reizen gemiddeld voor 50 euro per maand. De circa 200 vragen die de helpdesk de eerste maanden kreeg, gingen volgens Kneepkens vooral over verloren kaarten. “Dus blijkbaar was de informatie duidelijk.”

Komend studiejaar

Begin dit jaar was er een overleg met onder meer de betrokken onderwijsinstellingen en vervoerders. Op basis van hun inbreng en een analyse van de reisgegevens bekijkt ISIC de mogelijkheden voor komend studiejaar. “Studenten vinden de dienstverlening minstens zo belangrijk als de korting”, zegt Kneepkens. “Voor beide aspecten blijven we ons hard maken.” Dat er veel verschillende vervoerders zijn maakt het lastig om korting te regelen, legt hij uit.

Kneepkens hoopt dat onderwijsinstellingen ook in de toekomst de kaart onder de aandacht brengen bij hun toekomstige studenten. “Mijn ideaalplaatje is dat de studenten al voor aankomst in Nederland een kaart bestellen en dan een QR-code krijgen waarmee zij vanaf Schiphol kunnen reizen. Bij hun onderwijsinstelling kunnen zij vervolgens een OV-kaart ophalen die is toegespitst op hun lokale behoefte.”

Integratie en huisvesting

De kaart biedt niet alleen voordelen voor de studenten. Als zij het land daarmee beter leren kennen, bevordert dat de integratie, denken ISIC en Nuffic. “Ook voor reizen naar een stageplek is zo’n kaart handig”, zegt Floor van Donselaar die zich bij Nuffic bezighoudt met ‘mobstacles’. Daarnaast kan de OV-chipkaart bijdragen aan een oplossing voor het beperkte woningaanbod in studentensteden. “Door de krapte wijken internationale studenten uit naar randgemeenten. Dat wordt een stuk aantrekkelijker als zij korting krijgen op het openbaar vervoer.”

Nog meer nieuws over internationalisering in onderwijs? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.

60 jaar onderwijsvergelijking

10 december 2018
Elke dag werken 33 mensen bij Nuffic aan het waarderen van diploma’s van studenten en alumni vanuit de hele wereld. Dit jaar viert de afdeling onderwijsvergelijking haar 60e verjaardag.

Internationale student mag meer uren werken

29 mei 2018
Internationale studenten van buiten Europa mogen voortaan naast hun studie 16 uur per week werken. De norm was 10 uur per week.