Illustratie van leerlingen die online onderwijs volgen

Jongeren aan het woord (deel 2)

meer over:
Hoe beïnvloedt de coronacrisis het wereldbeeld van leerlingen en studenten?
6 minuten

Hoe ervaren leerlingen en studenten de impact van de coronacrisis? Verandert dit hun wereldbeeld? En wat zijn de gevolgen voor hun school en studie? Hoe vinden ze de oproep van premier Rutte aan jongeren om mee te praten over de invloed van de coronacrisis op hun toekomst? In deze tweede aflevering 3 leerlingen en studenten van verschillende scholen aan het woord.

“De overgang naar het online leren was groot, maar ik vond het fijn om mijn tijd meer zelf in te kunnen delen”, vertelt t-vwo'er Max Kuitems. “Door wat later op te staan voel ik me fitter en heb ik de hele dag meer energie. Ook houd ik meer tijd over voor andere dingen. Muziek is mijn grote hobby; ik speel piano en gitaar. Die staan vlakbij mijn computer, dus tussen het schoolwerk door speel ik vaak even.”

'Er zijn zoveel landen zwaar getroffen door de pandemie. Om in deze periode anderen te kunnen helpen, startte ik samen met vijf leerlingen een inzamelingsactie voor mensen in India'

-

Max Kuitems (17)

“Op sociaal vlak veranderde er veel tijdens de lockdown. Omdat ik een introvert persoon ben, kan ik mezelf goed vermaken, maar het is toch niet leuk om je vriendin en vrienden minder te zien en kleine dingen, zoals bijvoorbeeld een bioscoopbezoek, te moeten missen. School is voor mij een belangrijke omgeving, want door er echt te zijn stimuleert het mij in het doen van mijn schoolwerk. Gelukkig zijn we nu de helft van de tijd weer op school.”

“Ik vind het goed van premier Rutte dat hij jongeren wil betrekken bij de gevolgen van de coronacrisis. Ik merk dat er leeftijdsgenoten zijn die het niet zo veel boeit wat er nu allemaal gebeurt, dat het voor hen gewoon een gebeurtenis is in het leven. Juist daarom is het belangrijk iedereen erbij te betrekken.”

'Premier Rutte moet jongeren zeker betrekken bij de gevolgen van de coronacrisis. Ik merk dat er leeftijdsgenoten zijn die het weinig boeit wat er nu gebeurt'

“Nu ik de wereldwijde impact van deze crisis zie, merk ik hoe goed we het in Nederland hebben, en dat koester ik. Er zijn zoveel landen zwaar getroffen door de pandemie, landen waar mensen het goed leken te hebben maar waar ze nu massaal werkloos worden en honger lijden. Om in deze periode anderen te kunnen helpen, startte ik samen met vijf leerlingen uit de vijfde vanuit het vak Global Perspectives een inzamelingsactie voor mensen in India. We hebben al vijfduizend euro opgehaald. Het is fijn om zo iets te kunnen bijdragen aan het welzijn van andere mensen.”

Max Kuitems (17), is een leerling uit 5 t-vwo op het Alfrink College Zoetermeer. Het Alfrink College is een school voor tweetalig onderwijs.

“Van februari tot juli heb ik stagegelopen in het UKM-ziekenhuis in Munster, Duitsland, op de afdeling neurologie en orthopedie, vertelt vierdejaars student Verpleegkunde Manon Oude Luttikhuis. Toen de coronacrisis losbrak, werden alle niet-cruciale operaties en onderzoeken op onze afdeling per direct gestopt. Alle middelen werden verplaatst naar de cruciale afdelingen.”

'Voor ons groepje van vier stagiairs was de lockdown een moeilijke periode. We zaten opeens in ons appartementje en we konden geen kant op'

-

Manon (20)

“Voor ons groepje van vier stagiairs was dit een moeilijke periode. Vanwege de lockdown zaten we opeens in ons appartementje en we konden geen kant op. We hadden gehoopt in onze vrije tijd lekker uit te gaan en de omgeving te verkennen, maar dat konden we vergeten. Alle winkels gingen op slot. Gelukkig pakte school het goed op: er was intensief contact via telefoon, mail en app, en veel medeleven.”

'Ik hoop dat we als samenleving zo snel mogelijk weer terug kunnen naar een normale situatie'

“Hoewel het niet leuk was, vind ik de lockdown een goede keuze om verspreiding te voorkomen. Over de mondkapjes ben ik minder te spreken. Vooral omdat mensen er een vals gevoel van veiligheid door krijgen. In Duitsland droeg bijna iedereen ze, maar afstand houden, deden ze amper. Ze dachten: mijn mondkapje redt me wel, maar een mondkapje alleen is echt niet genoeg.”

“Ik hoop dat we als samenleving zo snel mogelijk weer terug kunnen naar een normale situatie. Nu moet je óveral over nadenken: uitgaan, afspreken met vrienden en familie, telkens vraag je je af wat wel en niet mag. Ik zou graag weer eens op een verre vakantie gaan, maar wil niet vast komen te zitten in een ander land. Maar zodra het mogelijk is, ga ik zeker weer naar het buitenland.”

Manon Oude Luttikhuis (20), vierdejaars student Verpleegkunde, ROC van Twente. ROC van Twente is lid van ons netwerk tweetalig mbo.

“Half maart zou ik beginnen met mijn afstudeerstage bij een buitensportbedrijf in de Belgische Ardennen", vertelt Saskia Nuijs, derdejaars student Outdoor & Recreatie. "Net voor de lockdown werd bekend dat het opleidingsweekend zou worden uitgesteld, en van uitstel kwam afstel. Ontzettend balen, want ik had er veel zin in en het had me veel moeite gekost om die stageplek te krijgen. Uiteindelijk heb ik mijn stage gedaan bij een klimpark in Uden. Vanwege corona heb ik één dag per week in het park gewerkt, de andere dagen werkte ik thuis aan mijn verslag.”

'Mensen willen blijven recreëren. Ik blijf actief op zoek naar een baan in deze sector, maar dat zal dit jaar door corona nagenoeg onmogelijk worden'

-

Saskia (21)

“De oproep van premier Rutte aan jongeren, om mee te denken over de coronacrisis, vond ik interessant. Hij laat zien aandacht te hebben voor jongeren. Ik vind dat de overheid de coronacrisis goed heeft aangepakt. Wat ik jammer vond, was dat veel mensen toch de grenzen opzochten, door massaal parken of de natuur in te gaan. Dan denk ik: als we zo doorgaan, moeten we straks écht hele dagen binnen blijven. Een lockdown is niet leuk, maar wel de meest wenselijke manier om met dit virus om te gaan.”

“Dit jaar zal corona wel erg veel veranderen in mijn sector, mensen durven nog niet zoveel. Maar op lange termijn zal dit wel weer rechttrekken omdat mensen willen blijven recreëren. Ik blijf actief op zoek naar een baan in deze sector, maar dat zal dit jaar door corona nagenoeg onmogelijk worden. In andere sectoren zullen mensen vaker gaan thuiswerken, verwacht ik. Voor het onderwijs lijkt het me beter als dat gewoon ‘face to face’ blijft, dat is toch beter voor de kennisoverdracht.”

'Voor het onderwijs lijkt het me beter als dat gewoon ‘face to face’ blijft, dat is toch beter voor de kennisoverdracht'

“Zelf wil ik op termijn nog steeds naar het buitenland. In outdoorsporten is er daar meer te beleven dan in Nederland: raften, canyoning, rotsklimmen, mountainbiken. Van een instructeur vraagt dat meer kennis, ervaring en verantwoordelijkheid. Na corona blijf ik dus zoeken naar spanning en avontuur – in het buitenland!”

Saskia Nuijs (21) is derdejaars student Outdoor & Recreatie aan Helicon in Helmond. Helicon is lid van ons netwerk tweetalig mbo.

Nog meer nieuws over internationalisering in onderwijs?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.

Jongeren aan het woord (deel 1)

22 juni 2020
Hoe beïnvloedt de coronacrisis het wereldbeeld van leerlingen en studenten?

'Het internationale aspect van onze opleidingen is essentieel'

18 juni 2020
Caroline Harder, hoofd bachelor Dans bij Codarts Rotterdam, over de gevolgen van de coronacrisis

Maand van Taal en Wereldburgerschap in het basisonderwijs

11 september 2020 14:00 - 10 oktober 2020 21:00
Online
Van 11 september tot 10 oktober 2020 vindt de maand van Taal en Wereldburgerschap in het basisonderwijs plaats. Elke woensdag, donderdag en vrijdag kun je webinars volgen.