Nadja Brouwer-Richardson

‘In een international classroom wordt doorgaans beleefd gediscussieerd’

meer over:
Nadja Brouwer-Richardson is docent en coördinator internationalisering bij de faculteit Bestuur, Recht & Veiligheid van de Haagse Hogeschool. Ze geeft les bij Integrale Veiligheidskunde, ook de Engelstalige variant. Daarnaast doceert ze in de hogeschoolbrede minor Development Cooperation.
2 minuten

De internationale stad Den Haag

“In mijn vakken zijn verreweg de meeste studenten niet Nederlands. Ze komen van overal, van Congo tot Thailand. Daar komt bij dat de stad Den Haag zelf ook enorm internationaal en divers is. Onze Nederlandse studenten hebben heel uiteenlopende achtergronden. Ze zijn door hun ervaring met culturele verschillen soms zelfs meer open minded dan internationale studenten, valt me op. Alles bij elkaar geeft dat een grote rijkdom in het klaslokaal. Als we de problemen in deze wereld willen oplossen, moeten studenten leren daar op verschillende manieren naar te kijken.”

"Studenten moeten zich veilig voelen om zich te uiten zonder te worden veroordeeld.”

Beleefde discussies

“Een deel van de internationale studenten is niet gewend aan de Nederlandse leerstijl van kritisch denken en je mond open doen tegen de docent. Ook opvattingen over politieke of sociaal-economische kwesties verschillen. Studenten komen soms met oplossingen, bijvoorbeeld voor criminaliteitsproblemen, die in Nederland niet voor te stellen zijn. Maar in een international classroom wordt doorgaans beleefd gediscussieerd, met gevoel en begrip voor de ander. Ik benadruk ook altijd aan het begin van een cursus dat er geen goed en fout is. Studenten moeten zich veilig voelen om zich te uiten zonder te worden veroordeeld.”

Foto's: Henriëtte Guest

Onbegrip en oorlog

“Eerder heb ik tien jaar gewerkt voor Médecins du Monde. Die organisatie was actief in crisisgebieden als Congo, Liberia, Kosovo en Oost-Timor. Daar heb ik gezien wat er kan gebeuren als mensen geen moeite doen om elkaar te begrijpen. Dan krijg je soms dus letterlijk oorlog. Daarom vind ik het zo belangrijk dat we hier studenten afleveren die straks een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld. Dat begint met een open houding, een world traveling mind zoals we hier zeggen.”

“Het hele idee van internationaal werken is immers dat je je best doet om de ander te begrijpen.En dat je dus niet zegt: je Engels is niet goed, dus het zal wel nergens op slaan.”

Niveau Engels loopt uiteen

“Mijn Engels klinkende achternaam heb ik te danken aan mijn half-Venezolaanse, half-Antilliaanse vader. Ik ben deels Spaanstalig, deels Engelstalig opgevoed. In het Engels doceren is geen groot probleem. Natuurlijk ook omdat ik een internationale loopbaan achter de rug heb. Maar je moet niet te hoogdravend formuleren als docent, anders kunnen non native-studenten het niet volgen. Het niveau van het Engels van studenten loopt zeer uiteen. Zelf vind ik dat geen groot probleem. Het hele idee van internationaal werken is immers dat je je best doet om de ander te begrijpen. En dat je dus niet zegt: je Engels is niet goed, dus het zal wel nergens op slaan.”

Voorbereiden op beroep

“Of onze studenten in Nederland blijven na hun opleiding, weet ik eigenlijk niet zo goed. Veel studenten gaan eerst nog een master doen. We doen natuurlijk ons best om studenten te laten aarden. Er zijn allerlei activiteiten en ze kunnen lid worden van verenigingen. Maar om te zeggen dat we ze bewust voorbereiden op een toekomst hier, bijvoorbeeld met taalcursussen…, nee. We bereiden ze voor op een functie in hun beroepsgroep, anywhere.”

Nog meer nieuws over internationalisering in onderwijs? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.

Nederlandse student centraal in Week van de Internationale Student

11 november 2019
Van 16 tot en met 22 november vindt weer de Week van de Internationale Student plaats. Hogescholen, universiteiten en mbo-scholen door het hele land doen mee.

Schoolreis uitgelezen moment voor internationalisering

10 september 2019
Met de klas een paar dagen naar Rome of Londen. Het zorgt voor onvergetelijke herinneringen. Leerlingen maken kennis met andere culturen, talen en eetgewoonten. Waarom is internationalisering zo belangrijk?

Wereldonderwijs in de regio: internationalisering binnen en buiten het klaslokaal

20 november 2019 15:30 - 20 november 2019 18:00
Campus Winschoten, Winschoten
Deze regiobijeenkomst is voor docenten in het primair en voortgezet onderwijs en mbo. We bespreken onder meer hoe scholen leerlingen en personeel internationaal competent kunnen maken.