Hoe haal ik het meeste uit mijn buitenlandervaring?

Een buitenlandervaring kan je als docent veel brengen. Maar de impact beperkt zich zeker niet tot de persoon die op reis gaat.
Hoe haal ik het meeste uit mijn buitenlandervaring

Hoe zorg je ervoor dat je buitenlandreis ook meer impact heeft voor je team, jouw school en je studenten?

Tips

  • Er is vast veel ervaring met internationale stafmobiliteit in jouw school. Praat met collega’s die al naar het buitenland zijn geweest. Zij kunnen eventuele twijfels wegnemen en kunnen helpen met het organiseren van je buitenlandreis.
  • Verdiep je in verschillende mogelijkheden en wees creatief! Koppel een stagebezoek voor een student aan een werkbezoek voor jezelf, bezoek een buitenlandse organisatie met een werkgever uit het eigen werkveld of ga met docenten van andere disciplines op reis.
  • Informeer naar verschillende subsidie-programma’s en -mogelijkheden. Vergeet niet bij je eigen school te informeren naar eventuele budgetten.
  • Gebruik de buitenlandervaring om je als deskundige te ontwikkelen. Zorg ervoor dat het onderdeel wordt van je ontwikkelings-plan en/of het professionaliseringsbeleid van je school!
  • Zorg voor voldoende draagvlak bij het (hoogste) management. Dit kan door de opbrengsten van jouw ervaring te laten zien, maar ook als zijzelf naar het buiten-land gaan.
  • Wissel af binnen je team wie er naar het buitenland gaat. Zo kunnen jullie elkaars verblijf opvangen en kan iedereen internationale competenties ontwikkelen.
  • Stafmobiliteit is tweerichtingsverkeer. Door een netwerk op te bouwen kun je ook buitenlandse docenten uitnodigen op jouw school.
  • Zoek samenwerking met andere scholen in de regio of in het buitenland voor schaalgrootte en expertise in internationale samenwerkingsprojecten. Ook in andere situaties kun je uiteraard van elkaar leren.
  • Beperk je niet tot kijken en handjes schudden in het buitenland, maar draai echt mee in het onderwijs of in het bedrijfsleven. Zo leer je het meeste over lesgeven, je vak, talen en internationale competenties.
  • Geef opvolging aan je buitenlandervaring. Zorg dat deze ervaring terugkomt in de manier waarop je lesgeeft en in de inhoud en voorbeelden van je lessen. Zo hebben de studenten er ook profijt van!

Dit artikel verscheen eerder in de Mbo-krant.

Wereldburgerschap op de basisschool (deel 3)

7 februari 2020
Hoe geven basisscholen vorm aan wereldburgerschap? Dit is het laatste deel van onze driedelige serie met inspirerende tips en tricks. "Je moet niet alles tegelijk willen."

Internationalisering op de basisschool? Wat komt er bij kijken

9 december 2019
Van wereldburgerschap tot op jonge leeftijd meerdere talen leren. Praktisch aan de slag met gelijkgestemden.

Inspiratiemiddag Duits

18 maart 2020 12:15 - 16:00
Graafschap college, Doetinchem
Ben je docent of coördinator werkzaam in het (v)mbo? En kom je direct of indirect in contact met de Duitse taal? Kom dan naar de inspiratiemiddag Duits.