Haal meer uit je uitwisseling

meer over:
Met een goede voorbereiding en duidelijke leerdoelen kunnen scholen nog meer uit hun uitwisseling halen.

Rosanne Severs, specialist in interculturele communicatie, geeft tijdens de CLIL-conferentie op 10 november een workshop vol handige tips en tricks.

“Een uitwisseling moet meer zijn dan een toeristisch reisje”, vindt Rosanne Severs. Ze is oprichtster van Globi., specialist op het gebied van intercultureel leren. Het bedrijf ondersteunt bij uitwisselingen met China en India en geeft trainingen en workshops. Tijdens de CLIL-conferentie legt Severs in een workshop uit hoe docenten aan de hand van de ‘werkmethode uitwisselingen en interculturele ontwikkeling’ nog meer uit een uitwisseling kunnen halen. 5 tips:

Tip 1: Bedenk een thema

Een thema geeft een kader. Kijk wat er in het land of tussen de landen speelt en sluit daarbij aan. Vaak ben je als school al lang blij dat je buitenlandse partner een programma heeft opgesteld, maar door aan te sluiten bij een actueel thema, kun je de interculturele competenties van leerlingen beter ontwikkelen.

Tip 2: Bespreek de leerdoelen

Bespreek de leerdoelen met je uitwisselingspartner. Denk daarbij aan interculturele vaardigheden zoals inlevings- en reflecterend vermogen en flexibiliteit. Vaak verzand je snel in praktische zaken en ga je aan de leerdoelen voorbij.

Tip 3: Een traject van een jaar

Het gaat niet alleen om de uitwisselingsweek, maar eigenlijk om een traject van een jaar. jn. Trek er zeker in de aanloopfase een uur per week voor uit. Laat leerlingen nadenken over hun eigen cultuur en die van het land waar ze naartoe gaan. Doe dat vooraf, tijdens het verblijf en laat de leerlingen achteraf vertellen wat ze hebben geleerd. Vaak zijn er veel vooroordelen en stereotypen en krijgen ze hier achteraf meer inzicht in.

Tip 4: Kwartiertje ervaringen uitwisselen

Kom tijdens de uitwisselingsweek elke dag voordat het programma begint een kwartiertje bij elkaar met alle leerlingen. Dat is eenvoudig, maar heel effectief. Bespreek met je leerlingen hoe het gaat, waar ze tegenaan lopen en hoe ze dat oplossen. Dat geeft veel meer verdieping aan hun interculturele ontwikkeling, en ze kunnen ook van elkaar leren.

Tip 5: Samen pasta koken

Als je met een andere groep dan je klas op reis gaat, zorg dan dat ze elkaar al een beetje kennen. Dan kunnen ze elkaar in het buitenland ook beter opvangen. Ga samen bijvoorbeeld pasta koken.

Meer tips op de CLIL-conferentie

Tijdens de workshop geeft Severs meer tips voor een waardevolle uitwisseling, die volgens haar vaak educatiever kunnen zijn en meer gericht op de interculturele ontwikkeling van de leerling: Ik zie het als een mini-diplomatieke relatie. Want doordat je in een gastgezin verblijft, beïnvloedt het de hele familie. Zij komen ook in aanraking met een andere cultuur.”

‘Dit was geen schoolreisje’

16 september 2019
De studenten van drie Groningse scholen bouwden vijf jaar op rij aan een huiswerkverblijf in Roemenië. Nu dat klaar is, gaan ze in hetzelfde dorp tiny houses bouwen.

Op trainingskamp in de omgeving van Kazan

1 augustus 2019
Hoe bereid je je voor op een wereldkampioenschap voor beroepen? Door op trainingskamp te gaan, zoals dat in de topsport ook gebeurt. Dat is precies wat Sander Damsma van het Deltion College in Zwolle deed. Samen met zijn begeleider, expert Johan van Dijk, trainde hij in Rusland.

Contactseminar in Tunesië voor het Hoger Onderwijs

25 september 2019 09:00 - 27 september 2019 18:00
Contactseminar in Tunesië
Nationaal Agentschap Erasmus+ organiseert een contactseminar om de samenwerking tussen Nederlandse en Tunesische hoger onderwijsinstellingen te stimuleren.